Event: Hälsosammare livsstil

Den 29/4 kl. 19-21 är du hjärtligt välkommen till eventet ”hälsosammare livsstil”. Eventet hålls i samarbete med Hälsoblomstra, Sport Styler och Chajn events. Platsen är akademihotellet på Övre slottsgatan 5, Uppsala. Det kostar 175 kr och i det priset ingår föreläsningar, en modevisning av sportkläder, ”smakeri” samt en må bra-påse!

Biljetter till eventet kan köpas i butiken Sport Styler på St:Olofsgatan 11 i Uppsala. Det går även bra att anmäla sig till www.chajn.com eller till christina@chajn.com. Uppge namn, mailadress samt mobilnummer.

Välkommen!

 

 

 

Annonser

Prioriteringar

Det senaste halvåret har jag inte varit den mest aktive bloggaren. Orsaken till det är helt enkelt att jag prioriterat annat. Jobb, träning, vänner och familj har fått gå före. Livet har fått gå före. Jag har helt enkelt inte kunnat hitta någon anledning till att prioritera mitt bloggande, trots att jag gillar skrivandets och bloggandets hantverk.

Det senaste halvåret har varit extremt intensivt rent jobbmässigt, kanske det mest intensiva halvår jag någonsin har upplevt. Jag har slukat allt med hull och hår, har sugit in den nya kunskapen som en svamp och inte ångrat en enda dag. Trots att jag gjort misstag (vilket ju är helt oundvikligt) så har jag vunnit så mycket på att våga ta steget, och det är jag jävligt stolt över!

Något jag är väldigt glad över just nu, är att jag nu kommer att bli individuellt coachad av en tränare på Crossfit Uppsala. Har nu påbörjat en testvecka för att kolla vart jag står rent träningsmässigt. Ska bli så kul att få ett program som är utformat enbart för mig! Här är några av mina mål med min crossfitträning;

  • Att må bra och ”ha hälsan”
  • Bibehålla och förbättra min rörlighet, framförallt i vader och fotleder
  • Att på längre sikt ställa upp i en amatörtävling i crossfit
  • Kunna göra minst en strikt pull up till sommaren!

Nästa helg ska jag förresten vara funktionär på detta fantastiska träningsevent. Har varit med som deltagare två år i rad nu, så det ska bli riktigt kul att få se en annan sida av eventet också! Oh the pepp!

Träna för musikhjälpen!

Jag har äran att presentera min eminenta idé att kombinera svett, träningsglädje och att bidra till något gott. Under två lördagar i december kommer jag att hålla utomhuspass i stadsskogen i Uppsala till förmån för musikhjälpen!

Musikhjälpen pågår den 9-15 december och är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen. I år är teman för musikhjälpen Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet. Tjejer mellan 15 och 20 år löper störst risk att dö i samband med sin graviditet och de vanligaste dödsorsakerna är allvarliga blödningar, infektioner, högt blodtryck och osäkra aborter. 99 procent av alla dödsfall sker i låginkomstländer där det inte finns tillgång till en fungerande mödravård. Hårdast drabbade är länderna i södra Afrika och Sydasien. Att minska mödradödligheten är ett av FN:s milleniemål, men i dagsläget är det detta mål som är längst ifrån att uppnås. På tjugo år har mödradödligheten minskat med nästan hälften, men det är en lång väg kvar till FN:s mål att alla ska ha tillgång till mödrahälsovård 2015. Genom musikhjälpen uppmärksammas detta på en rad olika sätt under en vecka i början av december genom livesändning i radio och tv från en glasbur i Göteborg.

Att delta i träningspasset kostar 50 kr (eller en valfri högre summa) per person och gång. Alla pengar går oavkortat till musikhjälpen. Ni får gärna ta med er grannen, kusinen, kompisen eller er bättre hälft.

Datum och tid: 7/12 samt den 14/12 kl 10.00.
Samling vid flustret. Oömma kläder och handskar är att rekommendera. Passet kommer att innehålla en blandning av kondition och styrka och är speciellt bra för dig som har tänkt åka längdskidor i vinter och vill ha lite försäsongsträning – men alla är naturligtvis välkomna oavsett förkunskaper, form eller färg!

OBS! På grund av praktiska skäl har jag satt ett maxantal till 20 personer per gång. Jag vill därför att du anmäler dig till susannamixter(at)gmail.com

Dela gärna denna info till dina vänner.

 

Kasta vågen, för bövelen!

Trots att många fler har blivit medvetna om hur de ska göra för att leva ett sundare och mer balanserat liv, är det här med vikten fortfarande en känslig fråga. Medias budskap är forfarande förvånansvärt enkelriktat; det handlar jämt och ständigt om denna kamp för att gå ner några kilon. Vecka efter vecka matas vi med budskapet om att det är vikten som en SIFFRA som har betydelse, inte hur vi mår för övrigt. Här presenterar jag tio argument för varför du bör skita högaktningsfullt i vad vågen säger.

1. Därför att muskler väger mer än fett. Om du tränar styrka eller kondition (eller allra helst, en kombination av dessa två) kommer du att få en omfördelning av fett och muskler i kroppen. Din fettmassa kommer att minska och din muskelmassa kommer att öka. Hur mycket muskelmassan ökar och kroppsfettet minskar är såklart relaterat till genetiska förutsättningar, typ av träning samt kost. Men du kommer att förändras.

2. Därför att din vikt varierar under dygnet. Du kommer till exempel med all sannolikhet att väga mindre på morgonen eftersom man vanligtvis har mindre vätska i kroppen då.

3. Därför att din vikt varierar från vecka till vecka och från månad till månad. Speciellt för kvinnor är det viktigt att ta hänsyn till detta. Många har en tendens till att gå upp i vikt en eller två veckor före menstruation på grund av hormonella orsaker.

4. Därför att två individer med samma vikt troligtvis inte har samma kroppssammansättning. Vi har olika förutsättningar, helt enkelt. Två ”överviktiga” individer kan ha en hög eller en låg fettprocent. Två ”smala” individer kan ha en hög eller en låg fettprocent.

5. Därför att hälsosamt inte alltid = smal. Jag blir så urbota trött på detta enkelriktade budskap. Det finns mycket forskning som stöder tesen att en ”överviktig” individ som samtidigt har en aktiv livsstil mår bättre och får en markant minskning i risken för att drabbas av hjärt-och kärlsjukdomar. Att vara ”smal” är inte en ursäkt för att inte vara fysiskt aktiv.

6. Därför att du är utrustad med ett par ögon och känner din kropp bäst. Ögonmåttet är många gånger bättre. Titta dig själv i spegeln. Hur sitter mina kläder? Känn efter, hur känns min kropp? Är den starkare och mer uthållig än den var igår?

7. Därför att det finns dom som livnär sig på att tjäna pengar på din osäkerhet och din kroppsnoja. Låt dem inte styra din kroppsuppfattning.

8. Därför att det finns roligare mål än att tappa ett visst antal kilon. Som att orka mer, springa fortare, lyfta tyngre eller att helt enkelt ”becoming more awesome”.

9. Därför att det finns andra hjälpmedel för att mäta resultat. Under förutsättningen att man faktiskt vill se och kunna mäta en förändring finns det tillförlitligare metoder att använda sig av. Kalipermätare eller måttband är exempel på sådana hjälpmedel.

10. Därför att lyckan inte sitter i kroppsmassan. Jag väger mer än vad jag någonsin har gjort men jag är också lyckligare än någonsin. En siffra kan inte ge oss självkänsla. En siffra hjälper oss inte att älska oss själva.

Dagen D

Nu är jag här, along with all the other crazy and strong participants. Be your best!

image

Torsdagskväll i november

image

November betyder mörker och mycket arbete. Det får mig att längta till sommar, sol och värme igen. Trots att jag verkligen älskar mitt nya jobb hade det inte suttit fel med någon veckas semester.

Det som håller mig uppe just nu är vetskapen om att jag ska åka på träningskonvent på lördag i Stockholm. Peppad much? Yeah!

Nystart

Eftersom min vad har gjort sig påmind i samband med all terränglöpning i somras, bestämde jag mig för att en gång för alla reda ut hur jag ska bli bättre och bokade därför tid hos naprapat. Igår fick jag min ”dom”, en rätt så omfattande ärrbildning i det skadade området efter min muskelbristning förra vintern. Det känns både bra och dåligt. Bra, eftersom jag nu vet vad som är fel. Dåligt, eftersom jag bannar mig själv över det faktum att jag inte skött om mig ordentligt och tagit tag i det tidigare, trots smärtan som gjort sig påmind.

Naprapaten utförde stötvågsbehandling på det skadade området. Stötvågsbehandling är, för den som inte vet det, en effektiv och beprövad metod som är bra mot smärta och skador i bland annat knä, benhinnor, hälsenor, mm. Metoden ger en ökad blodgenomströmning till området för att riva upp den gamla ärrvävnaden och stimulera till läkning. Det gjorde fruktansvärt ont, men var uthärdligt. Förhoppningsvis blir det bättre. Jag ska gå på den behandlingen 3-4 ggr och ska även göra excentriska vadhävningar varje dag, 15 reps*3 set. I övrigt kan jag träna allt utom löpning och annan träning som lägger direkt vikt på vaderna. Crossfiten kan jag alltså fortsätta med under rehaben förutsatt att jag plockar bort olämpliga övningar, yeah!

Känns som en nystart, på något vis. Nu kan det bara bli bättre!